Biltema gjorde rekryteringssuccé på Jobbmässa UNG 

Jobbmässa UNG som är en mässa för unga vuxna mellan 18 och 24 år på jakt efter ett arbete slog besöksrekord med sina över 1000 besökare på Elite Stadshotellet 1 februari i år.

Och bäst av allt – det bokades in en mängd jobbintervjuer hos de totalt 16 utställande företagen gällande sommarjobb, timvikariat och tillsvidareanställningar. Fantastiskt resultat tycker vi på näringslivsavdelningen och Komptensgallerian som arrangerade mässan!

Anna Halonen, varuhuschef på Biltema i Eskilstuna fanns på plats som utställande företag. Vi passade på att ställa några frågor till henne om den lyckade dagen.

Hej Anna! Vad tycker du om årets Jobbmässa UNG?

– Ett mycket bra initiativ för att få till en kontakt mellan arbetsgivare och arbetssökande. Det var en bra mix av olika arbetsgivare och allt kändes väl förberett.

Vad är din upplevelse av de ungdomar du träffade på plats?

– De kändes väldigt förberedda, taggade och genuint intresserade av att prata jobb. Det blev många supertrevliga samtal där vi etablerade kontakter och fick möjlighet att berätta om vilka vi på Biltema är och vad vi gör.

Bokade ni in några intervjuer under jobbmässan?

– Ja, strax efter mässan bokade vi in möten med 25 av de personer vi träffade under själva mässdagen. Det blev några riktigt trevliga gruppintervjuer! Av dessa har vi nu anställt sex personer hittills då det fyller vårt rekryteringsbehov i dagsläget. Detta sugertaggade gäng är nu i full gång med att gå vårt introduktionsprogram.

Har du något medskick till de företag som missade årets Jobbmässa UNG?

– Mässan är ett perfekt forum att visa upp sig som arbetsgivare, ge en bra bild av vilka man är och vad man söker. För oss var det även en väldigt tidseffektiv del av vår rekryteringsprocess (i detta fall till våren/sommaren primärt) då vi kunde träffa flera hundra personer och få ett första intryck. För bra chans för att missa helt enkelt.