Julen innebär enligt tradition en ökad handel och i Eskilstuna har ett antal aktörer under flera års tid arbetat för att öka den lokala medvetenheten för handel. Vi tog en pratstund med Veronica Gustafsson, Tuna Park som är en av initiativtagarna till Handla för Eskilstuna. Hon är tydlig med att begreppet handla också har en djupare betydelse, som inte enbart syftar till handel. Det är en konkret handling av att faktiskt göra något men det innefattar även att handla lokalt mellan företag och företag samt mellan kommun och företag.
Vem är du?
Veronica Gustafsson heter jag och jag jobbar som centrumchef på Tuna Park sedan några år tillbaka. Mitt uppdrag är att göra Tuna Park till en mötesplats och en attraktiv shoppingdestination. För mig är det viktigt att vara med och göra det jag kan för att Eskilstuna ska vara en attraktiv stad att leva och bo i. Därför känns det fantastiskt kul jag får den möjligheten genom mitt jobb!
Du är en av initiativtagarna till Handla för Eskilstuna, berätta
I Eskilstuna har arbetet med lokal medvetenhet för handel pågått under flera år i initiativet Handla för Eskilstuna. Handla för Eskilstuna är sprunget ur ett samarbete som tidigt fanns mellan Eskilstuna Innerstad, Tuna Park och övriga handelsområden i Eskilstuna.
Här har man genom fler olika kampanjer arbetat för ökad förståelse av att Eskilstunabornas val faktiskt gör skillnad. Detta både i det lokala utbudet men också i samhället i stort. Begreppet handla har också en djupare betydelse som inte enbart syftar till handel utan en konkret handling av att faktiskt göra något. Det innefattar även att handla lokalt mellan företag och företag samt mellan kommun och företag.
Initiativet har fått spridning och nu enas 28 stadskärnor kring ’Local is the new black’, vad är det?
Idén med en gemensam kampanj kommer från Helsingborg Citys marknadsgrupps där representanter från staden, fastighetsägarna och Cityföreningen satte ner foten och bestämde att i år ska vi köra en kampanj för att lyfta verksamheterna i staden och ge kunderna på hemmaplan det där lilla extra. Det blev starten för Local is the new black.
I Eskilstuna valde Eskilstuna Innerstad och Isabel Gölles att bredda begreppet av att inte enbart tänka stadskärnan utan implementerade idén i det gemensamma projektet Handla för Eskilstuna. Handla för Eskilstuna är ett samarbete mellan både stadskärnan och de externa handelsområdena Tuna Park och Folkesta liksom med Eskilstuna kommun.
Vilka är fördelarna med att handla på hemmaplan?
Förutom att du ser till att behålla och öka utbudet i din egen stad så får du också en personlig service som du inte får tex om du näthandlar. Att du sedan bidrar till att en ungdom får sitt första jobb är såklart en bonus. Vill vi ha en levande stadskärna och en levande stad måste alla hjälpa till på sitt sätt!
Julen vad betyder det för handeln och för dig?
Jag älskar julen, det är helt klart den bästa tiden på året! Hemma tjuvstartar jag julen tidigt i november. Här på Tuna Park har vi pyntat gallerian och är redo för att ta emot alla våra kunder. I år kommer vi ha flera aktiviteter kopplat till välgörenhet i god Eskilstunanda. Handla på hemmaplan och ge en godare jul till de som behöver det som mest! Detta gör vi också i samarbete på de olika handelsplatserna. Våra besökare i 21:an, Cityhuset och Tuna Park kan till exempel vara med och klä våra julgranar och samtidigt swisha ett bidrag till Eskilstuna Stadsmission. Vi hoppas att på så sätt bidra till ett varmare Eskilstuna!
Registrera dig och bli delaktig i Eskilstunas förändringsresa. Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du löpande uppdateringar från det pågående arbetet samt inbjudningar och möjlighet att påverka.