Unga entreprenörer och deras entreprenörskap är viktigt för Eskilstuna. Vi blev uppvaktade av en driven och entusiastisk entreprenör, Viktorija Lutere som genom Ung Drive startade sitt bolag StepUp juice. Läs om Viktorijas affärsidé, hennes tankar kring entreprenörskap, framtidsplaner och hennes nya samarbetspartner Blanka Simonsson. Dessutom ger hon tips till andra unga med framtidsdrömmar om att starta eget företag!
Vem är du/ni?
Blanka: Jag heter Blanka Simonsson (17) och är en gymnasieelev i Eskilstuna. Jag har ett intresse för konst och animation, och gillar att måla och rita, både som hobby och professionellt.
Viktorija: Mitt namn är Viktorija Lutere och jag är 17 år. Just nu pluggar jag International Baccalaureate (IB) andra året på S:t Eskils Gymnasium. Jag föddes Lettland, men kom till Sverige 2016, och har trivts mycket bra här sedan dess.
Berätta om er affärsidé?
Viktorija: Med hjälp av Ungdrive Academy startade jag mitt eget hobbyföretag, Step-Up, i juli med affärsidén att sälja färskpressad juice. Allting började med en typ av juice och försäljning i Torshällas parker, men i dagsläget har företaget sex olika juicer att erbjuda samt fått några samarbeten med större restauranger och kaféer.
För att förbättra Step-Ups utseende bestämde jag mig för att göra en kollektion av klistermärken, och då var det helt klart för mig att det var Blankas konstförmåga och talang som krävdes för att detta sticker-projekt skulle sticka ut. Jag diskuterade idén med Blanka, som trots sin stora arbetsbelastning kring sin konst, var mycket exalterad och redo att vara en del av detta. Affärsidén var att skapa en kollektion av sex olika klistermärken där varje en skulle representera en juice från Step-Ups sortiment. Den mer “officiella” försäljningen av klistermärkena var den 3:e december!
Blanka: Jag och Viktorija från Step-Up samarbetade för att göra en kollektion av klistermärken som representerar de olika juice sorterna Step-Up erbjuder. Klistermärkena är illustrerade av mig, men sålda av Viktorija och Step-Up.
Vad händer nu i företaget?
Viktorija: Just nu åker jag själv på en spontan semester till mitt hemland och uppehåller försäljningen fram till januari. Ändå, kommer jag att påbörja ett nytt projekt inom företaget, vilket kommer att innebära produceringen av en ny dryck och rebrand för de existerande produkterna. Utöver, har jag planerat att spendera mitt Jullov med att leta efter och hitta miljövänligare lösningar för förpackningen och den dagliga hanteringen av företaget. Såklart kommer jag också att försöka vila och ha det kul utan att jobba – det var länge sedan.
Hur ser du på framtiden? Vad gör du om 5 år?
– Jag hoppas att jag om fem år studerar ekonomi eller någonting liknande på ett universitet, troligen i USA. Det är möjligt att jag fortsätter med företagandet även då, men inte med Step-Up.
Vad är fördelarna med att vara entreprenör?
– Jag älskar när, speciellt, unga människor tar initiativet inom ledarskap, företagande eller vad det kan nu vara. Att agera formellt utanför skolan som en ungdom tycker jag är en av dem bästa förmågorna man kan ta med sig till det “stora” livet. Detta är också en av anledningarna till varför jag älskar att samarbeta och skapa tillsammans med andra yngre människor – det känns glasklart för mig att fråga 17-åriga Blanka och andra människor i min ålder om hjälp, idéer och tips. Det känns fantastiskt att nyttja av det vackra som oss ungdomar har att erbjuda, därför tycker jag att det bästa med att vara entreprenör är att möta och arbeta med andra entreprenörer. Förutom detta, får man vara egen boss med egna intäkter.
Finns det några nackdelar?
– Den insikten jag har fått hittills, är att om man är en entreprenör, då är man en entreprenör på heltid. Det kräver mycket av ens tid och energi, men så länge man tycker om, tror på det man gör och tar all hjälp som det bara finns klarar man av vad som helst.
Vad kan du ge för tips till ungdomar som skulle vilja förverkliga sina drömmar om att starta företag?
– Jag brukar titta på företagandet och affärslivet som ett schackspel, där varje litet steg räknas och din största medtävlare är dig själv. Innan man startar eget projekt eller verksamhet, rekommenderar jag starkt att planera allting nästan steg för steg så bra och länge in på företagets framtid som det bara går. Anteckna varje lilla detalj, och lös varje lilla potentiella problem redan i början av din resa – det kommer du vara mycket tacksam för senare!
Här finns kontaktuppgifter om ni om ni vill veta mer eller komma i kontakt med Blanka och Viktorija:
Blanka: @FIIREBLANKET (Instagram), blanka.grayisacoolcolor@gmail.com
Viktorija: (Step-Up): @STEPUPJUICE (sociala medier), STEPUPJUICE.COM.